مانیتور

کابرد اپل کارپلی و اندروید اتو

کابرد اپل کارپلی و اندروید اتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خودرویی خریداری کرده و سپس مشاهده میکنید که سیستم ارتباط سرگرمی آن ضعیف میباشد و در بسیاری از موارد بروز نیست. یا خودروی شما قدیمی شده و این سیستم دیگر کارایی قبلی خود را ندارد. قطعا اینکه برای بروزرسانی سیستم چند رسانه ای خودرو بخواهید اتومبیل خود را تعویض کنید راه حل چندان معقولی به نظر نمیرسد اما می توانید یک مانیتور اندروید همه کاره بخرید که تمامی قابلیت های لازم را داشته باشد. تقریباً همه راننده ها هنگام رانندگی به تلفن همراه خود نیاز پیدا می کنند تا بتوانند با استفاده از آن کارهایی مثل برقراری تماس، ارسال پیام، کنترل موسیقی، مسیریابی و … را انجام دهند. تقریباً در اکثر مولتی مدیاها این امکان وجود دارد که تلفن همراه و برخی از دستگاه های الکترونیکی را بتوان از طریق بلوتوث به آن متصل کرد و امکانات محدودی مانند برقراری تماس و کنترل موسیقی را از طریق مولتی مدیا انجام داد.

برقراری تماس و کنترل موسیقی یکی از ده ها کاری‌ست که می توان با تلفن همراه انجام داد، به همین دلیل، این نیاز به وجود آمد که ویژگی‌ای به مولتی مدیای خودروها اضافه شود تا راننده بتواند امکانات بیش‌تری از تلفن همراه را بدون این که نیاز به در دست داشتن آن وجود داشته باشد و فقط با استفاده از مانیتور مولتی مدیا در اختیار داشته باشد و از آن ها بهره ببرد.اندروید اتو و اپل کارپلی دو پلترفرمی هستند که به‌واسطه آن‌ها، رانندگان می‌توانند به راحتی گوشی خود را به مانیتور خودرو متصل کنند و از امکانات فراوان این سیستم‌ها به راحتی بهره ببرند. با آی سون اتو برای آشنایی بیشتر با اپل کارپلی و اندروید اتو همراه باشید.

اندروید اتو و اپل کارپلی

اندروید اتو (Android Auto) یک استاندارد گوشی‌های هوشمند است که توسط گوگل طراحی و توسعه یافته و اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های تلفن همراه در حال اجرا با سیستم عامل اندروید که حداقل دارای اندروید نسخه ۵٫۰ ” آبنبات‌چوبی” و بالاتر باشند را از طریق کنسول خودرو روی داشبورد کنترل کرد. اندروید اوتو در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۴ در کنفرانس گوگل آی/او معرفی شد. اپ موبایل اندروید اوتو در تاریخ ۱۹ مارس سال ۲۰۱۵ منتشر شد. با توجه به اطلاعات بنیاد AAA و خود گوگل، این تکنولوژی در نگاه اول با کم کردن حواس پرتی‌های راننده، به رانندگی ایمن‌تر کمک می‌کند.

اندروید اتو-آی سون اتو

اندروید اتو

کار پلی (CarPlay) مانند اندروید اتو یک استاندارد شرکت اپل است که رادیو یا کنسول خودرو را به یک صفحه نمایش ارتباط می‌دهد و همچنین می‌توان به وسیله آن گوشی موبایل آیفون را نیز کنترل کرد. کارپلی روی تمامی آیفون‌های ۵ و بالاتر که حداقل داری سیستم عامل آی‌اواس ۷٫۱ هستند قابل دسترس می‌باشد.اکثر تولیدکنندگان خودرو در سراسر جهان گفته‌اند که قصد دارند کارپلی را با سیستم سرگرمی داخل خودرو ترکیب کنند. بسیاری از سخت‌افزارهای صوتی در اکثر خودروها را می‌توان با کارپلی هماهنگ کرد. با توجه به وبسایت اپل تمام تولیدکنندگان مهم خودرو در حال همکاری با کارپلی هستند.کار با برنامه اپل کارپلی همانند کار با اندروید اتو است.

عملکرد و رابط کاربری اندروید اتو و اپل کارپلی

پس از اتصال گوشی به مانیتور خودرو از طریق اندروید اتو و اپل کارپلی صفحه‌ای شبیه به صفحه Home یک گوشی موبایل، در مانیتور ظاهر می‌شود. اطلاعاتی از قبیل میزان آنتن گوشی، میزان شارژ باتری گوشی، ساعت و وضعیت آب و هوا و همچنین نوتیفیکیشن‌های گوشی، در صفحه مانیتور خودرو قابل رویت هستند. البته ظاهر رابط کاربری این سیستم، بسته به مدل گوشی و سیستم عامل آن، متفاوت خواهد بود. زیرا اندروید اتو و اپل کارپلی از نظر رابط کاربری، کمی با یکدیگر متفاوت هستند. همانطور که قبل‌تر گفتیم، لیست برنامه‌های گوشی که بر روی اندروید اتو و اپل کارپلی نشان داده می‌شوند کمی محدودتر از لیست برنامه‌های درون گوشی است.

دلیل این موضوع این می‌باشد که فلسفه پیدایش اندروید اتو و اپل کارپلی این است که راننده در حین رانندگی، کمترین تعامل را با گوشی و فضای نرم افزاری آن داشته باشد و میزان حواس‌پرتی راننده به دلیل کار کردن با گوشی، تا حد زیادی کاهش پیدا کند. به همین دلیل اپلیکیشن‌هایی مانند بازی‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی در لیست برنامه‌های اندروید اتو و اپل کارپلی گنجانده نمی‌شوند.البته اپل کارپلی در این زمینه کمی سختگیرتر است. مثلاً اگر هنگام رانندگی، پیغامی برایتان در واتساپ آمد، تا خودرو متوقف نشود اپل کارپلی نوتیفیکیشنی را نشان نمی‌دهد. اما اندروید اتو سختگیری کمتری در این زمینه دارد و واتساپ و سایر پیام‌رسان‌ها مانند تلگرام، به خوبی در این سیستم کار می‌کنند. شاید بتوان گفت که یکی از مزایای اندروید اتو نسبت به اپل کارپلی، تعدد اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های آن است.

اپل کارپلی - آی سون اتو

اپل کارپلی

ویژگی‌های اندروید اتو و اپل کارپلی

اگر ساده بخواهیم بگوییم، پلتفرم‌های اندروید اتو و اپل کارپلی دقیقاً همانند گوشی هوشمند شما هستند که برای حالت رانندگی بهینه شده‌اند. برنامه مسیریابی پیش‌فرض در اندروید اتو همان اپلیکیشن google maps می‌باشد که با آپدیت جدیدش، رابط کاربری فوق‌العاده زیبا و راحتی را برای کاربران فراهم کرده است. در اپل کارپلی نیز، از اپلیکیشن apple maps برای مسیریابی می‌توان استفاده کرد. نرم‌افزارهای مسیریابی در اندروید اتو و اپل کارپلی دقیقا همانند گوشی، قابلیت‌هایی مانند انتخاب مقصد، انتخاب مسیر بهینه، آپدیت وضعیت ترافیکی و…. را دارا است. البته یکی از ایراداتی که به اندروید اتو و اپل کارپلی وارد می‌شود، این است که این پلتفرم‌ها امکان استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر مسیریابی مانند ویز را نمی‌دهند.

از دیگر ویژگی‌های اندروید اتو و اپل کارپلی قابلیت اجرای فرامین صوتی راننده است. راننده برای نوشتن و پاسخ دادن به پیام‌ها و اجرای اپلیکیشن‌ها، نیازی به تایپ کردن ندارد و تنها با صدور فرامین صوتی، می‌تواند کار خود را انجام دهد. حتی راننده برای خواندن پیام‌ها، نیازی به نگاه کردن به مانیتور نیز ندارد و پیام‌ها به صورت صوتی برای راننده خوانده می‌شوند. برای پاسخ دادن نیز کافی است راننده یا دستیار گوگل را صدا کند یا سیری را و سپس پیام خود را شمرده شمرده، بگوید.فرامین صوتی در پلتفرم‌های اندروید اتو و اپل کارپلی صرفاً محدود به پاسخ دادن به پیام‌ها نمی‌شوند و راننده حتی می‌تواند به کمک این فرامین، در مورد موضوع خاصی سرچ کند و با بردن نام یکی از مخاطبین گوشی، شماره او را بگیرد. این ویژگی‌ها صرفاً به این منظور تعبیه شده‌اند تا احتمال پرت شدن حواس راننده، به صفر برسد.

چگونه می شود اپل کار پلی و اندروید اتو را فعال کرد؟

فعال سازی اپل کارپلی و اندروید اتو در مانیتورهای مختلف با هم فرق می کنند و به دو صورت وایرلس و کابل به مانیتور خودرو متصل می شوند. به عنوان مثال در مانیتورهای ووکس سری C200 PRO برای اتصال باید از کابل استفاده شود و در مانیتورهای سری C700 PRO نیاز به کابل نیست و موبایل از طریق وایرلس به مانیتور متصل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *